Varlık ve Zihin İslam Felsefesinde Zihni Varlık Sorununa Metinlerle Bir Giriş
Tanıtım Bülteni
Ontolojiden epistemolojiye, zihin felsefesinden mantığa kadar felsefenin pek çok alanıyla ilişkisi ve irtibatı bulunan zihnî varlık kavramı, felsefe tarihinde ilk kez İslâm filozofları tarafından ortaya konulmuş ve geliştirilmiştir. Bu kavramın tarihsel gelişiminde, tevârüs edilen daha önceki birikimlerle birlikte özellikle Fârâbî, İbn Sînâ, Ebü’l-Berekât el-Bağdâdî ve Fahreddîn er-Râzî gibi filozofların belirgin bir yeri vardır. Râzî sonrası tarihî süreç yakından incelendiğinde ise bilhassa Ali Kuşçu, Devvânî, Kemalpaşazâde, Taşköprîzâde, Mirzacan Habîbullah, Molla Sadrâ ve Gelenbevî gibi filozoflar tarafından yapılan tartışmalar, ortaya konulan teoriler ve ayrıntılı analiz ve eleştirilerle birlikte zihnî varlık kavramının tam anlamıyla bir yetkinlik çağını yaşadığı gözlenir.Varlık ve Zihin öncelikle Antik Yunan’dan İslâm dünyasına uzanan süreçte zihnî varlık kavramının ya da bu kavrama ilişkin imaların ve içerimlerin izini sürmekte ve felsefe tarihi içerisinde İslâm filozoflarının bu kavramı ilk kez nasıl ve ne şekilde var ettiğini göstermeye çalışmaktadır. Bu amaçla kitapta zihnî varlık kavramının ve sorununun temel çerçevesini çizen İbn Sînâ’dan başlayarak Mustafa Şevket Efendi’ye kadar uzanan süreçte zihnî varlık teorisinin gelişimi ve kazandığı boyutlar, temsil gücü yüksek çok sayıda metin üzerinden ortaya konmaktadır.
Klasik yayınlarının klasik akademik çalışmalarından, konu özel bir konu, keşke iç sayfalarda olsaydı bu akademik çalışmada. ipucu vereyim; Nefisteki Suretten Zihindeki Varlığa: İslâm Filozoflarının Zihnî Varlık Kavramını İcadı ve İslâm Felsefesinde Zihnî Varlık Sorununun Ortaya Çıkışı ve Gelişimi: Seçme Metinler başlığı altında kimler yok ki… İbnSînâ, Behmenyâr b. Merzübân, Gazzâlî, Ebü’l-Berekât el-Bağdâdî, Şihâbüddîn es-Sühreverdî el-Maktûl, Fahreddîn er-Râzî, Seyfeddîn el-Âmidî, İbnülArabî, Nasîrüddin et-Tûsî, Sadreddin Konevî, Necmüddîn el-Kâtibî, İbn Kemmûne, Kâdî Beyzâvî, Şemsüddîn Muhammed b. Eşref es-Semerkandî, Kutbüddîn eş-Şîrâzî, İbnü’l-Mutahhar el-Hillî, Burhânüddîn el-‘İbrî, Şemsüddîn el-İsfahânî, Dâvûd-i Kayseri diye gidiyor
Kitap Yorumları - (3 Yorum)
Giriş kısmını okumak bile yeterli. Alanda yetkin çalışma olmuş.
Bir konu özelinde bu şekildeki derlemeler konu hakkında zamansal açıdan bütünlüklü bakış açısı sağlıyor.
Klasik yayınlarının klasik akademik çalışmalarından, konu özel bir konu, keşke iç sayfalarda olsaydı bu akademik çalışmada. ipucu vereyim; Nefisteki Suretten Zihindeki Varlığa: İslâm Filozoflarının Zihnî Varlık Kavramını İcadı ve İslâm Felsefesinde Zihnî Varlık Sorununun Ortaya Çıkışı ve Gelişimi: Seçme Metinler başlığı altında kimler yok ki… İbnSînâ, Behmenyâr b. Merzübân, Gazzâlî, Ebü’l-Berekât el-Bağdâdî, Şihâbüddîn es-Sühreverdî el-Maktûl, Fahreddîn er-Râzî, Seyfeddîn el-Âmidî, İbnülArabî, Nasîrüddin et-Tûsî, Sadreddin Konevî, Necmüddîn el-Kâtibî, İbn Kemmûne, Kâdî Beyzâvî, Şemsüddîn Muhammed b. Eşref es-Semerkandî, Kutbüddîn eş-Şîrâzî, İbnü’l-Mutahhar el-Hillî, Burhânüddîn el-‘İbrî, Şemsüddîn el-İsfahânî, Dâvûd-i Kayseri diye gidiyor