'İhtilal, toplum yapısında biriken çelişmelerin bir gün patlayışıdır. İyi ya da kötü olduğuna göre değil, şartlar tamam olduğu için ihtilal olur. İşte, şartların tamam oluşu ile ihtilal arasındaki bu zaruret, bağıntı veya illiyettir ki, tarihi determinizm açısından, İhtilalin Mantığını teşkil eder. Bu bakımdan 27 Mayıs İhtilali, şartları tamam olan bir ihtilaldi'.'Her toplum nasıl kendi tarihinin ve jeopolitik ortamının koşulları içinde şekilleşiyorsa, her biri bir sosyal hareket ve yapı değişmesi olan ihtilaller de kendilerini doğuran koşulların hasılası olarak kendilerine özgü nitelikler taşırlar.
tarihi derinliklerden başlayarak devrimin mantığını anlatmaya çalışan yazar 27 mayısı yapılması gereken bir hareket olarak görmüş.yani inönünün dediği gibi şartlar gerçekleşirse ihtilal meşru olur demiş.şartlar gerçekleşirse o zaman işkence,totalitarizm,monarşi vs. herşey o zaman meşrudur diyebiliriz.
Yazar, öncelikle çok eski tarihlerden, mesela Sümerlerden günümüze kadar olan ihtilallerden örnekler vererek ihtilallerin meydana geliş sebeplerini açıklamaya çalışmış. Halklar patlama noktasına geldiğinde ise iş çığırından çıkmış ve başı çeken biri ya da birilerince ihtilaller patlak vermiş herzaman. İyi güzel de 1960 ihtilalinin bu verilen örneklerle hiç bir ilgisi yok ki. Yani bir halk isyanı değil. Devletin sahibi olduğunu zanneden bir takım güçlerin, ellerindeki imkanların alınmaya kalkışılması nedeniyle ihtilaller olur bizde genellikle. 1960 ihtilali de bunun en güzel örneğidir. Bu ihtilal o kadar halk hareketiydi de ihtilalden sonraki seçimlerde neden D.P. yerine kurulan A.P. oyların çoğunluğunu aldı? Neden İhtilali yapan generalin cumhurbaşkanı seçilmesini garantilemek için diğer adaylar baskı ve zorla adaylıktan el çektirildi. Yazar hayatta olsaydı da sorabilseydik keşke bu soruları kendisine.
Bu kitabın, Demokrat Parti dönemini tüm ayrıntılarıyla anlatan bir kitap üzerine okunması gerekiyor. Zira Şevket Süreyya DP’nin ihtilale davet yollayan karşı-devrim hareketinden çok, ihtilalin kendisini konu almış. Üslubu da gayet akıcı.
Kitap Yorumları - (5 Yorum)
tarihi derinliklerden başlayarak devrimin mantığını anlatmaya çalışan yazar 27 mayısı yapılması gereken bir hareket olarak görmüş.yani inönünün dediği gibi şartlar gerçekleşirse ihtilal meşru olur demiş.şartlar gerçekleşirse o zaman işkence,totalitarizm,monarşi vs. herşey o zaman meşrudur diyebiliriz.
Yazar, öncelikle çok eski tarihlerden, mesela Sümerlerden günümüze kadar olan ihtilallerden örnekler vererek ihtilallerin meydana geliş sebeplerini açıklamaya çalışmış. Halklar patlama noktasına geldiğinde ise iş çığırından çıkmış ve başı çeken biri ya da birilerince ihtilaller patlak vermiş herzaman. İyi güzel de 1960 ihtilalinin bu verilen örneklerle hiç bir ilgisi yok ki. Yani bir halk isyanı değil. Devletin sahibi olduğunu zanneden bir takım güçlerin, ellerindeki imkanların alınmaya kalkışılması nedeniyle ihtilaller olur bizde genellikle. 1960 ihtilali de bunun en güzel örneğidir. Bu ihtilal o kadar halk hareketiydi de ihtilalden sonraki seçimlerde neden D.P. yerine kurulan A.P. oyların çoğunluğunu aldı? Neden İhtilali yapan generalin cumhurbaşkanı seçilmesini garantilemek için diğer adaylar baskı ve zorla adaylıktan el çektirildi. Yazar hayatta olsaydı da sorabilseydik keşke bu soruları kendisine.
Üniversite yıllarında sınav için almıştık. Darbe ve düşünsel arka planı hakkında detaylı bilgi verici bir kitap.
sahaflarda çok pahalı olduğu için yenien basıma girmesini arzu ettiğim kitap.
Bu kitabın, Demokrat Parti dönemini tüm ayrıntılarıyla anlatan bir kitap üzerine okunması gerekiyor. Zira Şevket Süreyya DP’nin ihtilale davet yollayan karşı-devrim hareketinden çok, ihtilalin kendisini konu almış. Üslubu da gayet akıcı.