Günümüz Türkçesine Uyarlayan: Emrah BalcıFelâtun ve Râkım yakın muhitlerde, biri alafranga özentisi bir babanın elinde, diğeri babası ölünce zor koşullarda, anne ve dadısının fedakârlıklarıyla büyümüş yirmili yaşlarda iki arkadaştır. Felâtun Bey şık giyinmenin, gezip tozmanın peşinde, Batı özentisi bir tiptir; Râkım Efendi ise çalışkan, kendini yetiştirmiş, Doğu ve Batı kültürlerini özümsemiş biridir. Ahmed Midhat Efendi birbirine bütünüyle zıt bu iki tipi çeşitli olaylar içinde, kimi zaman oldukça mizahi bir dille karşılaştırarak ideal bir tip yaratır. Yazarın yaşamöyküsüyle paralellikler de taşıyan roman, Batılılaşma eşiğindeki toplumun meselelerini bu yeni kültürü sindiremeyen alafranga züppe tipiyle ortaya koyar.Ahmed Midhat Efendi (1844-1912) Tanzimat devrinin önde gelen yazarlarındandır. Gazetecilikle başladığı yazı hayatına hikâye ve roman yazarlığını da ekleyerek çeşitli alanlarda sayısı yüz elliyi bulan eser kaleme almıştır. Yazıyı halkı eğitmek için bir araç olarak gördüğünden ansiklopedik bilgilerle dolu eserlerinde okuyucuyla daima diyalog halindedir. Sofya’da Tuna gazetesinde önce yazar, daha sonra başyazar olarak gazeteciliğe adım atar. Midhat Paşa’yla gittiği Bağdat’ta ressam Osman Hamdi Bey, Muhammed Zühavi ve Şirazlı Bakır Can Muattar gibi isimlerin de bulunduğu oldukça geniş kültürlü bir çevreye girerek Batı ve Doğu kültürleri üzerine bilgisini derinleştirir. Tahtakale’deki evinde kendi matbaasını kurup kitaplarını yayımlamaya başlar. Bir yandan da yayımladığı Devir, Bedir, Dağarcık, Kırkambar gibi gazete ve dergilerle gazeteciliğe devam eder. Yazılarından dolayı Abdülaziz yönetimi Namık Kemallerle birlikte onu da sürgüne gönderir. Üç yıl süren Rodos sürgününde çocuklar için bir okul açarak ders vermeye başlar ve ilk romanlarını yazar. İstanbul’a döndüğünde çeşitli memuriyetlerde bulunur ve Türk basın tarihinin en uzun soluklu gazetelerinden Tercüman-ı Hakikat’i kurar. Hemen her konuda, üstelik yeni tekniklerle de yazan Ahmed Midhat’ın seçme eserlerine Türk Edebiyatı Klasikler Dizimizde yer vermeyi sürdüreceğiz.
Bu tür eserleri günümüz Türkçesi ile bize okuma fırsatı sunduğu için öncelikle yayınevine teşekkür etmek gerek. Kitapta Felatun Bey, alafranga takılan, kendi kültürüne uzak ve yukarıdan bakan bir mirasyedidir. Rakım Efendi ise yine bilgili, alaturkalığı kaybetmemiş ama alafrangayı da bilen terbiyeli, çevresinde saygı duyulan bir kişidir. İki karakter üzerinden aslında toplum yansıması yapılmıştır. Bu tür kitaplar her ne kadar edebiyatımızın ilklerinden olsa da yazım, olay örgüsü, anlatım açısından maalesef çağdaşlarının oldukça gerisinde olduğunu da kabul etmek lazım.
Kitap Yorumları - (5 Yorum)
Doğu batı çatışmasını anlatan bir eser. Türün ilk örneklerinden denilebilir. Bu basımın kapak tasarımı da çok güzel.
Her kitaplıkta olmalı diye düşünüyorum.
Dönemin doğu-batı anlayış zihniyetini kavramak açısından önemli bir eser.
Bu tür eserleri günümüz Türkçesi ile bize okuma fırsatı sunduğu için öncelikle yayınevine teşekkür etmek gerek. Kitapta Felatun Bey, alafranga takılan, kendi kültürüne uzak ve yukarıdan bakan bir mirasyedidir. Rakım Efendi ise yine bilgili, alaturkalığı kaybetmemiş ama alafrangayı da bilen terbiyeli, çevresinde saygı duyulan bir kişidir. İki karakter üzerinden aslında toplum yansıması yapılmıştır. Bu tür kitaplar her ne kadar edebiyatımızın ilklerinden olsa da yazım, olay örgüsü, anlatım açısından maalesef çağdaşlarının oldukça gerisinde olduğunu da kabul etmek lazım.
Türk edebiyatından güzel bir eser. İş Bankası Kültür Yayınlarına teşekkürler.