Yeryüzünde uygarlıklar yaratan insanoğlunun kökeni nedir? Bu dünyayı nereden gelmiştir? İlk nerede görünmüştür? Niçin ve nasıl yeryüzüne dağılmıştır? Irklar ve milletler nasıl oluşmuştur?İnsanlık tarih yazmaya nerelerde başlamıştır? İnsanlar ilk olarak hangi dağların akarsuların, vadilerin, ırmakların kenarlarında toplanmaya başlamışlardır? İlk devletler nerede kurulmuştur? Kurulan devletler varlık gerekçelerini neye dayandırmışlardır? Din ile devlet elele vermeye ne zaman başlamıştır? İlk büyük tanrı-devletler hangileridir?Doğudan ve batıdan dünya tarihinin akışını değiştiren peygamberler, filozoflar ve büyük düşünürler kimlerdir? Nerelerde çıkmışlardır? Ne yapmışlar, neler söylemişlerdir?Dünya tarihinde Hz. Muhammed (s.a.v.) ile başlayan tarihsel zaman neden "yeni dünya geçiş" sayılmalıdır?İslam tarihinde "Şii İmamet Mitolojisinin" ve "Suni Saltanat İdeolojisin" mimarları kimlerdir? İslam dünyasının ürettiği yegane siyasi felsefe neden bu ikisi olmuştur? Bunları aşmak için yeni bir anlayış nasıl inşa edilebilir? Bu yeni anlayışın temel parametreleri neler olmalıdır?
Bu detaylı çalışmasında sevgili Eliaçık, dikkatleri farklı yönlere çekmeye çalışmaktadır. Özellikle siyaset felsefesi üzerine olduğunu söyleyen yazar, tarih boyunca gelmiş geçmiş bütün alim, filozof ve toplumun önünde olan insanların hepsinde mutlaka bir “iyi damarı” bulmuştur. Bu minval üzere çok kişiyi sorgulamıştır. Devlet nedir? Devlete ne gerek vardı? Anlamı nedir? gibi genel sorular sorarak kendi kriterleri içerisinde yeniyeni fikirler bulmuştur. Nitekim bir çok şey başarmıştır Eliaçık. Güzel bir eserdi duyarlı ve devlet isteyen tüm müslümanlara tavsiye olunur. Hem sevilecek hem de elştirilecek bir eser…
Yazar kitabında; Kur’an’ın ortak iyinin iktidarı adını verdiği bir siyasi perspektifi öngördüğünü belirtmekte, Bu perspektifinde insanlığın vicdani arayışı ile paralel seyrettiği ve evrensel olduğunu ispat etmeye çalışmaktadır. Bu kapsamda Hz.Adem’den günümüze Din-Devlet düşüncesini tarihte öne çıkmış şahsiyetler nezdinde değerlendirirken bütün çağlarda benzer şeyler söyleyenler olduğu, bunun da Kur’an ve Hz.Muhammed’in çerçevesini çizdiği Adalet, Emanet, Ehliyet, Meşveret, Maruf’u emretmek ve Münker’den sakındırmak kavramları etrafında şekillendiğini belirtmektedir. Devete neden gerek olduğu, manası, kimin yöneteceği, nasıl yönetileceği ve ne yapacağı gibi sorulara verilecek cevapların yukarıdaki kavramlar çerçevesinde şekillenmesi gerektiği ifade edilmektedir. Tarih boyunca Sünni Saltanat İdeolojisi ve Şii İmamet Mitolojisinin nasıl oluştuğu, beslendiği kaynakların neler olduğu belirtilerek son dönemdeki 3 evrilmeden bahsedilmektedir. Birinci evrilmenin ana temasının devleti kurtarma, ikincisinin devlet kurma, üçüncüsünün ise devletin ne olduğunun baskın olduğu bir arayış olduğunu belirterek bu dönemlere ait simalardan seçmeler sunmaktadır. Kitaptaki görüşler özellikle Kur’an’dan ayetler referans gösterilerek desteklenmektedir. Ama bazı ayetler bağlamlarından farklı değerlendirildiğinden farklı noktalara ulaşılmaktadır. Bakara 256.ayet bunlardandır. “Dinde zorlama yoktur..” dan yola çıkılarak devletin insanlara inançlarını yaşama konusunda herhangi bir baskısının olamayacağı ifade edilmektedir. Ancak ayette ifade edilen özgürlük din seçme ve o dini yaşama konusundadır. Yine tarihte öne çıkan şahsiyetler değerlendirilirken peygamberlerlerin mesajlarıyla benzerlikleri olduğu belirtilmekle birlikte, mücadelelerinin peygamberin misyonuyla aynı olduğu havası verilmiş ki bu bence doğru değil. Kitap genel olarak hoşlanarak okuduğum, güzel bir çalışma. Yazarı tebrik ederim.
Kitap Yorumları - (2 Yorum)
Bu detaylı çalışmasında sevgili Eliaçık, dikkatleri farklı yönlere çekmeye çalışmaktadır. Özellikle siyaset felsefesi üzerine olduğunu söyleyen yazar, tarih boyunca gelmiş geçmiş bütün alim, filozof ve toplumun önünde olan insanların hepsinde mutlaka bir “iyi damarı” bulmuştur. Bu minval üzere çok kişiyi sorgulamıştır. Devlet nedir? Devlete ne gerek vardı? Anlamı nedir? gibi genel sorular sorarak kendi kriterleri içerisinde yeniyeni fikirler bulmuştur. Nitekim bir çok şey başarmıştır Eliaçık. Güzel bir eserdi duyarlı ve devlet isteyen tüm müslümanlara tavsiye olunur. Hem sevilecek hem de elştirilecek bir eser…
Yazar kitabında; Kur’an’ın ortak iyinin iktidarı adını verdiği bir siyasi perspektifi öngördüğünü belirtmekte, Bu perspektifinde insanlığın vicdani arayışı ile paralel seyrettiği ve evrensel olduğunu ispat etmeye çalışmaktadır. Bu kapsamda Hz.Adem’den günümüze Din-Devlet düşüncesini tarihte öne çıkmış şahsiyetler nezdinde değerlendirirken bütün çağlarda benzer şeyler söyleyenler olduğu, bunun da Kur’an ve Hz.Muhammed’in çerçevesini çizdiği Adalet, Emanet, Ehliyet, Meşveret, Maruf’u emretmek ve Münker’den sakındırmak kavramları etrafında şekillendiğini belirtmektedir. Devete neden gerek olduğu, manası, kimin yöneteceği, nasıl yönetileceği ve ne yapacağı gibi sorulara verilecek cevapların yukarıdaki kavramlar çerçevesinde şekillenmesi gerektiği ifade edilmektedir. Tarih boyunca Sünni Saltanat İdeolojisi ve Şii İmamet Mitolojisinin nasıl oluştuğu, beslendiği kaynakların neler olduğu belirtilerek son dönemdeki 3 evrilmeden bahsedilmektedir. Birinci evrilmenin ana temasının devleti kurtarma, ikincisinin devlet kurma, üçüncüsünün ise devletin ne olduğunun baskın olduğu bir arayış olduğunu belirterek bu dönemlere ait simalardan seçmeler sunmaktadır. Kitaptaki görüşler özellikle Kur’an’dan ayetler referans gösterilerek desteklenmektedir. Ama bazı ayetler bağlamlarından farklı değerlendirildiğinden farklı noktalara ulaşılmaktadır. Bakara 256.ayet bunlardandır. “Dinde zorlama yoktur..” dan yola çıkılarak devletin insanlara inançlarını yaşama konusunda herhangi bir baskısının olamayacağı ifade edilmektedir. Ancak ayette ifade edilen özgürlük din seçme ve o dini yaşama konusundadır. Yine tarihte öne çıkan şahsiyetler değerlendirilirken peygamberlerlerin mesajlarıyla benzerlikleri olduğu belirtilmekle birlikte, mücadelelerinin peygamberin misyonuyla aynı olduğu havası verilmiş ki bu bence doğru değil. Kitap genel olarak hoşlanarak okuduğum, güzel bir çalışma. Yazarı tebrik ederim.